19 lut 2009

Tajemnice procesu fotosyntezy

Na zajęciach dnia 16 lutego dowiedzieliśmy się jak postępować podczas przeprowadzania badań przyrodniczych.
Następnie zastanowiliśmy się czym jest proces fotosyntezy i jakie ma znaczenie w życiu roślin. Niedługo potem doszliśmy do wspólnego wniosku, że fotosynteza to biochemiczny proces prowadzący do przemiany słonecznej energii świetlnej w energię chemiczną istot żywych. Możemy ją "podzielić" na dwie fazy:
  • jasną- niezależna od światła
  • ciemną- niezależna bezpośrednio od obecności światła
Poznaliśmy także jak w formie sumarycznej zapisać przebieg fotosyntezy:

6H2O + 6CO2 + energia świetlna -> C6H12O6 + 6O2

Z niecierpliwością czekamy na kolejne zajęcia matematyczno-przyrodnicze, w których będziemy wykonywać doświadczenie, mianowicie wykrywanie barwników fotosyntetycznych.

15 lut 2009

9 Lutego zaczęliśmy zajęcia od wyjaśnienia zwrotu ''patrzy a nie widzi''. Pomimo tego, że widzimy pewną rzecz kilkanaście razy to tak naprawdę nie zauważamy niektórych szczegółów. Na przykład: codziennie chodzimy do szkoły i codziennie widzimy drzewa rosnące przed nią, jednak nikt z nas nie był w stanie powiedzieć ile ich jest, jakiego są gatunku oraz w jakiej fazie rozwoju się znajdują ;)
Po zajęciach wiedzieliśmy już, co to jest spostrzeżenie, obserwacja, eksperyment.
Spostrzeżenie- zauważenie czegoś przypadkiem.
Obserwacja- planowe postrzeganie
Eksperyment-obserwacja czynna sprowokowana.
Eksperyment od obserwacji różni się tym ze bada się zjawiska, na których
powstanie i przebieg nie ma się wpływu.
W drodze do domu uwagę każdego z nas przykuły drzewa rosnące wokół szkoły, obiecaliśmy sobie, że kiedyś na pewno je policzymy ;)

Rodzaje wiedzy ;-)

16 Stycznia na zajęciach zastanawialiśmy się, jakie są różnice miedzy wiedza potoczna a naukową. Po przemyśleniach doszliśmy do wniosku, że wiedza potoczna jest to wiedza nabywana samoistnie, niespójna, wyrażana językiem potocznym, natomiast wiedza naukowa jest obiektywna spójna i logiczna.Po opracowaniu różnic i podobieństw wiedzy potocznej i naukowejdowiedzieliśmy się jak dzielimy pytania. Nawet nie zdawaliśmy sobie sprawy jak ich jest wiele. Podstawowymi dwoma rodzajami pytań są:
-nie wiedzotwórcze
-wiedzotwórcze.
Dowiedzieliśmy się również jak poprawnie je formułować i jak na nie odpowiadać, by pytający otrzymał logiczną i spójną odpowiedź.
Następnie oglądaliśmy prezentację komputerową "Czy wiesz, że...",a po jej obejrzeniu zdaliśmy sobie sprawę, że do końca nie wiemy, czym będziemy się zajmować w przyszłości.

13 lut 2009

Co to znaczy być przedsiębiorczym?

Na to pytanie próbowaliśmy odpowiedzieć na zajęciach dnia 5 stycznia. Po minutach główkowania doszliśmy w końcu do właściwych wniosków i zdaliśmy sobie sprawę, że słowo "przedsiębiorczość" nie dotyczy tylko ekonomi i tym podobnych nauk. Było to dla nas niemałe zaskoczenie! ;-)
Następnie, po przeprowadzeniu testu przedsiębiorczości, dowiedzieliśmy się kto w naszym zespole jest najbardziej przedsiębiorczą osobą!
Bardzo dużą frajdą był test osobowości, który także rozwiązywaliśmy. Każdy z nas dowiedział się o sobie czegoś nowego... co było niesamowicie miłym zaskoczeniem!
Jednak każde zajęcia muszą się kiedyś zakończyć, więc kiedy wybiła wyznaczona godzina wszyscy bardzo niechętnie udaliśmy się do domów, z utęsknieniem i niecierpliwością czekając na kolejne zajęcia!

9 lut 2009

Nasza szkoła


Tutaj codziennie wytężamy nasze szare komórki w zdobywaniu wiedzy ;)